Lemsteraak

De Lemsteraak is een traditioneel Fries zeilschip ontwikkeld uit de Friese Visaak, geschikt voor de Friese binnenwateren.

Geschiedenis

De eerste lemsteraak waarvan tekeningen zijn, is gebouwd in 1876 door de scheepswerf De Boer uit Lemmer. De aak werd gebruikt voor transport en opslag van de vis, hierin was voorzien door een (overdekte) bun op het voordek, die tot 2,5 meter groot kon zijn. Om zijn snelheid werd de aak ook gebruikt voor het vervoer van andere (levende) vis, mosselzaad naar Zeeland en mosselen van Zeeland naar België.

Al snel kwam de gegoede burgerij erachter dat de lemsteraak prima geschikt was als plezierjacht. De bun verdween en daarvoor in de plaats kwam een achter de mast geplaatste kajuit. Vaak met sierhoutsnijwerk en glas-in-loodramen. In eerste instantie ging het hier om omgebouwde vissersschepen. Echter in 1907 werd op de Scheepswerf van De Boer de eerste lemsteraak opgeleverd die als jacht gebouwd was.

In aanloop naar de 21ste eeuw heeft het wedstrijdzeilen met lemsteraken een hernieuwde belangstelling gekregen. De bestaande schepen werden verbeterd en nieuwe schepen kregen beter renderende rompen en tuigages.  De lemsteraak is getuigd met een ruim grootzeil aan een gebogen gaffel met een losse broek. Dat wil zeggen, dat het onderlijk niet aan de giek is vastgemaakt. Als voorzeilen vaart men een tamelijk grote fok en kluiver en soms een halfwinder, in de wereld van rond- en platbodems jager of bezaan genoemd.

Lemsteraak met volle tuigage